Storing telefonieplatform
— Afmelding 13-04-2021 11:00 uur —
Het onderhoud en mitigerende maatregelen resulteren in een stabiel platform tijdens hoge load. De storing wordt bij dezen afgemeld aangezien er geen dienstimpact is.
De bron van de storing is niet gevonden. Aannemelijk is dat de oorzaak een relatie heeft met de genomen maatregelen, maar dat is niet te bevestigen. Wanneer hier meer informatie over beschikbaar is, zal dit via RFO gemeld worden.
Onderhoud om de redundantie van het databasecluster te herstellen melden we aan in een onderhoudsbericht.
— update 10-04-2021 15:15 uur —
Het onderhoud verloopt voorspoedig en er zijn geen onderbreking geweest.
Als mitigerende maatregel zijn gisteren ook SIP-cluster-nodes offline gebracht. Vandaag is er één SIP-cluster-node weer online gebracht. Onze engineers werken op dit moment aan volledige redundantie van het SIP-cluster. De database draait daarentegen op 1 node, waardoor er sprake blijft van verminderde redundantie van het VoIP-platform. Dit zal op een later moment hersteld worden. Een mogelijke grondoorzaak is nog niet geïdentificeerd.
— update 13:45 uur —
Ter verduidelijking: De mitigerende maatregelen hebben ertoe geleid dat het platform op dit moment stabiel draait. We kiezen wij er voor om vandaag geen verdere wijzigingen aan te brengen.
Tijdens het onderhoud op zaterdag 10 april is het telefonieplatform tijdelijk verminderd beschikbaar. Naast dit onderhoud blijven onze engineers op zoek naar de grondoorzaak van de storing.
— update 12:40 uur —
Het aantal gelijktijdige gesprekken blijft stabiel en naar verwachting. De provisioning is weer gestart, waardoor wijzigingen doorgevoerd worden.
Op dit moment staat een functie uit die registraties in NAT (zonder verdere configuratie) levend houdt. Deze functie is aangepast en wordt in de komende minuten aangezet. Een gevolg van deze aanpassing is dat er geen meldingen verstuurd worden voor het off- en online komen van deze registratie.
Doordat het platform op dit moment stabiel draait, kiezen wij er voor om voor nu geen verdere wijzigingen aan te brengen. Morgen, zaterdag 10 april, om 11:00 voeren wij verder onderhoud om het platform volledig in gebruik te nemen. Via deze melding houden we je op de hoogte totdat het onderhoud is uitgevoerd.
— update 12:00 uur —
Afgelopen half uur is het aantal gelijktijdige gesprekken stabiel en naar verwachting. De provisioning van trunks is tijdelijk gepauzeerd om onderzoek in het provisioningsproces mogelijk te maken. Hierdoor is het tijdelijk niet mogelijk om wijzigingen aan te brengen op trunks.
De volgende update volgt om 12:30.
— update 11:35 uur —
Op dit moment zien we een normaal aantal gelijktijdige gesprekken. Dit is alleen niet stabiel over langere tijd. We houden je op de hoogte. De volgende update volgt om 12:00.
— update 11:00 uur —
De werkzaamheden hebben niet het gewenste resultaat. Het aantal gelijktijdige gesprekken zit op ongeveer een kwart van wat wij verwachten. Op dit moment onderzoeken meerdere teams de storing. De volgende update volgt om 11:30.
— update 10:30 uur —
Er zijn werkzaamheden uitgevoerd op de database. De aanpassing is dat de database momenteel op 1 node functioneert. Deze aanpassing heeft een positief effect en we zien het aantal gelijktijdige gesprekken weer toenemen. De volgende update wordt 11:00 geplaatst.
— update 10:00 uur —
Gevolg van de storing is dat het momenteel niet mogelijk is om nieuwe gesprekken op zetten of te ontvangen. De oorsprong van de storing lijkt database gerelateerd te zijn. De volgend update wordt 10:30 geplaatst.
— oorspronkelijk bericht vrijdag 9 april 2021 09:15 uur —
Onze engineers ontvangen berichten van een storing op het telefonieplatform. Trunks lijken zich niet te registeren. Onze engineers zijn een onderzoek gestart naar de oorzaak. We houden je op de hoogte.